flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Одеський окружний адміністративний суд

Положення про взаємодію зі ЗМІ Херсонського окружного адміністративного суду

06 листопада 2017, 14:22
 

ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням зборів суддів
Херсонського окружного
адміністративного суду
від 25.05.2015 № 4
(зі змінами внесеними рішенням зборів суддів від 07.02.2018 № 1/4)


Положення
про взаємодію Херсонського окружного адміністративного суду
із засобами масової інформації та журналістами

 

Це положення визначає особливості взаємодії Херсонського окружного адміністративного суду із засобами масової інформації (далі – ЗМІ).

Положення розроблено на підставі законодавства України, зокрема Конституції України, Законів України «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про телебачення і радіомовлення», «Про захист суспільної моралі», «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень», «Про державну таємницю», «Про звернення громадян», а також підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють забезпечення взаємовідносин судів і ЗМІ.

  1. Організація взаємодії Херсонського окружного адміністративного суду зі ЗМІ.

1.1. Всі документи, які регулюють взаємовідносини судів та ЗМІ мають відповідати чинному національному законодавству та міжнародним зобов’язанням України стосовно забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

1.2. Контактною особою для ЗМІ зі сторони суду виступає помічник голови суду, до посадових обов’язків якого належить забезпечення взаємодії суду зі ЗМІ та громадськістю.

1.3. Інформація про цю особу (П.І.Б) та контактні дані (телефон, електрона пошта) розміщується на веб-сторінці Херсонського окружного адміністративного суду на порталі «Судова влада».

1.4. Зміст цього Положення доводиться до відому представників ЗМІ через розміщення на веб-сторінці Херсонського окружного адміністративного суду на порталі «Судова влада».

  1. Права журналістів

2.1. Здійснюючи свою діяльність на засадах професійної самостійності, журналіст використовує права та виконує обов’язки, передбачені Законом України «Про інформацію», Законом України «Про друковані ЗМІ (пресу) в Україні».

2.2. ЗМІ України відповідно до законодавства України мають право висвітлювати всі аспекти діяльності органів державної влади та органів  місцевого  самоврядування.

2.3. ЗМІ можуть проводити власне дослідження і аналіз діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, давати їй оцінку, коментувати.

2.4. Розрив чи змішування змісту офіційної інформації, що оприлюднюється, коментарями ЗМІ або журналістом не допускається.

2.5. Право висвітлення і коментування діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування,  подій державного життя в Україні гарантується Конституцією та законами України.

  1. Обов’язки журналістів

3.1. Представники ЗМІ (друкованих, електронних, радіо- і телекомпаній тощо), відвідуючи Херсонський окружний адміністративний суд з метою виконання професійних обов’язків, мають бути обізнаними:

- з необхідністю розуміння принципів діяльності органу судової влади та прояву поваги до суддів;

- з гарантіями кожної особи на повагу до приватності та з правовою відповідальністю журналіста за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя);

- з поняттям презумпції невинуватості;

- з правом кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом;

- з правовим наслідками поширення недостовірної інформації.

3.2. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей для інших відвідувачів суду.

3.3. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати суд та учасників процесу.

3.4. Суд може видалити із зали судового засідання осіб, які перешкоджають веденню судового засідання, здійсненню прав або виконанню обов’язків учасників судового процесу або судді, порушують порядок в залі судового засідання.

3.5.  Можливість фото- відео- та теле- зйомки у залі суду під час відкритого судового процесу вирішується судом відповідно до ст. 11 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» з урахуванням інтересів правосуддя (з огляду на права неповнолітніх, потребу захисту свідків тощо).

3.6. Оскільки судді не мають права коментувати справи, які перебувають у їхньому провадженні, журналісти для отримання більш повної інформації про суть конфлікту, його правову природу і можливі правові наслідки завершення справи можуть спілкуватися з учасниками процесу, суддями-спікерами та особою, відповідальною за спілкування з представниками ЗМІ (помічником голови суду) або іншим працівником суду, визначеним головою суду.

  1. Доступ журналістів до приміщення суду

4.1. Доступ журналістів до приміщення суду і судових залів, де відкрито слухаються справи,  відбувається на загальних підставах.

4.2. Працівники ЗМІ мають право на вхід до приміщення суду за пред’явленням редакційного посвідчення або документа, що посвідчує особу.

4.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду або його залів  на тій підставі, що вони не є учасниками процесу, не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.

  1. Доступ журналістів на судові засідання

5.1. Розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, передбачених процесуальним законом.

Від особи, яка бажає бути присутньою у судовому засіданні, забороняється вимагати будь-які документи, крім документа, що посвідчує особу.

Допуск до зали судового засідання можливий до початку судового засідання та під час перерви.

5.2. Судове рішення (повне або скорочене), ухвалене у відкритому судовому засіданні, оголошується прилюдно в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України. Учасники справи, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відеозапис, транслювання проголошення рішення по радіо і телебаченню, в мережі Інтернет.

5.3. Розгляд справи у закритому судовому засіданні проводиться у випадках, коли відкритий судовий розгляд може мати наслідком розголошення таємної чи іншої інформації, що охороняється законом, необхідності захисту особистого та сімейного життя людини, а також в інших випадках, визначених законом.

Якщо судовий розгляд проводився в закритому судовому засіданні, прилюдно оголошується лише вступна та резолютивна частини рішення, якщо такі частини не містять інформації, для забезпечення захисту якої розгляд справи або вчинення окремих процесуальних дій відбувалися в закритому судовому засіданні. Якщо вступна та (або) резолютивна частини рішення містять таку інформацію, їх оголошення здійснюється в закритому судовому засіданні.

Про розгляд справи у закритому судовому засіданні постановляється ухвала. Суд ухвалою може оголосити судове засідання закритим повністю або оголосити закритою його частину.

5.4. Журналісти як і представники громадськості мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та на відкритому проголошенні судових рішень без попереднього дозволу (акредитації).

  1. Запити представників ЗМІ і журналістів

6.1. Відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації», ЗУ «Про звернення громадян» журналісти та представники ЗМІ мають право звертатися до Херсонського окружного адміністративного суду з відповідним запитом та отримувати відповідь у строки, передбачені вказаними законами.

6.2.У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, питання, яке його цікавить та адреса, за якою він бажає отримати відповідь, а у необхідних випадках мета отримання інформації чи документів.

  1. Доступ журналістів до судових рішень, матеріалів судового процесу.

7.1. Доступ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

7.1.1. присутністю журналіста під час розгляду справи в суді;

7.1.2. присутністю журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення;

7.1.3. оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет;

7.1.4. публікацією текстів судових рішень в друкованих засобах масової інформації.

7.2. Присутність журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення.

7.2.1. Журналісти та інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право відкрито робити письмові нотатки, використовувати портативні аудіо технічні засоби.

7.2.2. Публічно проголошені судові рішення можуть бути відтворені без обмежень відповідно до вимог діючого законодавства.

7.3. Оприлюднення судових рішень у мережі Інтернет.

7.3.1. Оприлюднення судових рішень у мережі Інтернет здійснюється через Єдиний державний реєстр судових рішень на офіційному веб-порталі Державної судової адміністрації України (www.court.gov.ua або www.reyestr.court.gov.ua).

7.4. Публікація текстів судових рішень в друкованих засобах масової інформації.

7.4.1. Публікація текстів судових рішень в друкованих виданнях здійснюється у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень» від 22 грудня 2005 року № 3262-IV.

7.4.2. При висвітленні судових процесів, по яких зберігається можливість оскарження, журналісти мають уникати висловів, що є доречними лише щодо справ із закінченим провадженням.

  1. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису

8.1. Представники засобів масової інформації та особи, присутні в залі судового засідання, можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання і здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав. Суд може визначити місце в залі судових засідань, з якого має проводитися фотозйомка, відеозапис.

8.2. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду. Якщо всі учасники справи беруть участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, здійснюється транслювання перебігу судового засідання в мережі Інтернет в обов’язковому порядку.

8.3. Журналістам та представникам ЗМІ, які планують  проводити  в залі судового засідання фото- і кінозйомку, теле-, відео-, звукозапис із застосуванням  різних типів  апаратури, а також транслювати судові засідання по радіо і телебаченню, пропонується завчасно повідомляти про такі заходи особу, відповідальну за спілкування зі ЗМІ (помічника голови суду) для створення необхідних умов для проведення зазначених дій.

Особи, які проводять зйомку та запис, повинні залишатися на визначених місцях і дотримуватися порядку протягом всього судового засідання до того моменту, як суддя залишить залу судового засідання, якщо інше не узгоджено з головуючим у справі. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено  пересуватися по залу судового засідання під час слухання справи.

8.4. У випадку резонансних судових процесів і великої уваги до них преси особа, відповідальна за спілкування зі ЗМІ, в залежності від можливостей зали (кількості місць) зобов’язана забезпечити рівний доступ як представників громадськості, так і медіа.

  1. Організаційні питання проведення інтерв’ю із суддями, особою, відповідальною за спілкування зі ЗМІ чи іншим працівником суду, визначеним головою суду.

9.1. Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що журналіст і суддя, особа, відповідальна за спілкування зі ЗМІ чи інший працівник суду, визначений головою суду є співавторами інтерв’ю.

9.2. При плануванні інтерв’ю з суддею журналісти мають усвідомлювати можливість обмеження тематики спілкування через те, що відповідно до Кодексу професійної етики, суддя не має права:

- розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи в закритому судовому засіданні;

робити публічні заяви, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду;

піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили.

9.3. Як співавтор, суддя, особа, відповідальна за спілкування зі ЗМІ чи інший працівник суду, визначений головою суду має право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їх зміст перекручено, погодити назву матеріалу тощо.

9.3.1. Журналістам бажано завчасно планувати інтерв’ю, повідомити про свій намір особу, на яку покладено виконання функцій взаємодії зі ЗМІ, повідомити їй тему розмови, обсяг і дату виходу матеріалу і попросити погодити час зустрічі.

9.3.2. З метою ефективного використання часу та узгодження із своїм напруженим графіком суддя може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з журналістом.

9.3.3. Суддям, особі, відповідальній за спілкування зі ЗМІ чи іншому працівнику суду, визначеному головою суду треба враховувати, що журналісти можуть не мати юридичної освіти, працювати над матеріалами різної тематики, але оскільки вони виступають посередниками між судом і своєю аудиторією, у спілкуванні з ними слід  вживати менше правової лексики, говорити на визначену ними тему, яка продиктована  інтересами видання та цікавістю аудиторії.