flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Одеський окружний адміністративний суд

Проаналізовано результати анонімного опитування громадян-відвідувачів Херсонського окружного адміністративного суду

03 жовтня 2014, 16:31

Відповідно до рішення Ради суддів України № 11 від 08.08.2014 р. задля підвищення довіри громадян до суду та розвитку діалогу між судовою владою та суспільством з 01 по 05 вересня 2014 року у всіх регіонах України, у тому числі і в Херсонському окружному адміністративному суді, було проведено Всеукраїнську акцію «Зміцнимо довіру громадян до суду». Під час цієї акції відбулося анонімне опитування громадян-відвідувачів суду.

Треба відзначити, що проведення подібних опитувань не є чимось новим для Херсонського окружного адміністративного суду. Перше анонімне анкетування відбулося у 2012 року, а друге - у 2013 році.
Затверджена рішенням Ради суддів України № 11 від 08.08.2014 р. анкета для анонімного опитування містила дванадцять запитань для громадян-відвідувачів суду, шість з яких повторюють питання, які ставились у анкетах за 2012 і 2013 роки, що дає змогу прослідити певні тенденції і зробити відповідні висновки.

Кількість респондентів, які взяли участь в опитуванні - 74 особи. Анкети з відповідями були належним чином опрацьовано та встановлено наступні результати.

Так, за підсумками анонімного анкетування 2014 року встановлено, що зручність умов перебування у суді 3 % опитаних громадян оцінили незадовільно (у 2012 р. – 7 %), 7 % - задовільно (у 2012 р. – 2 %), 36 % опитаних громадян оцінили добре (у 2012 р. – 49 %), 54 % - відмінно (у 2012 р. – 42 %), не змогли відповісти – 0 % (у 2012 р. – 0 %). У анкеті за 2013 рік подібне питання формулювалося так: «Чи зручно та комфортно Ви почувались, перебуваючи у Херсонському окружному адміністративному суді?», на яке 96 % громадян відповіло «так», «ні» - 0%, «важко сказати» - 4 %.

Проаналізувавши отримані відповіді, слід відзначити наступне. Кількість громадян, які незадовільно оцінили умови перебування у суді становить 7 % у 2012 р. і 3 % у 2014 р. відповідно. Таким чином, беручи до уваги показник статистичної похибки, можна стверджувати, що їх кількість є сталою і навіть має тенденцію до зменшення. Плюсуючи результати відповідей за графами «задовільно», «добре» і «відмінно», ми отримуємо сумарно 97 % голосів тих, хто в тій чи іншій мірі позитивно оцінює зручність умов перебування у суді. Варто зауважити те, що цей результат практично повторює минулорічний, коли 96 % опитаних на питання: «Чи зручно та комфортно Ви почувались, перебуваючи у Херсонському окружному адміністративному суді?», відповіли «так». Цікавим є те, що у 2012 р. добре оцінили умови перебування у суді 49 % громадян-відвідувачів суду, у 2014 р. – 36 %, відмінно – у 2012 р. 42 % опитаних, у 2014 р. – 54 %. Таким чином, кількість тих, хто оцінює умови перебування у суді на «добре», за два роки зменшилась на 13 %. У той же час, кількість опитаних, які на відмінно оцінюють умови перебування у суді, на 12 % навпаки збільшилась.

Аналізуючи дані результати, треба відзначити, що кількість опитаних, які позитивно оцінюють зручність умов перебування у суді протягом уже трьох років (у 2012 р. – 93 %, 2013 р. – 96 %, 2014 р. – 97 %), яскраво свідчить про високу оцінку зі сторони громадян зусиль суду по створенню комфортних умов перебування для відвідувачів і вже досягнутих результатів у цьому напрямку.
На запитання про оцінку повноти, якості та доступності інформації відвідувачі суду незадовільно оцінили - 0 % респондентів (у 2012 р. – 2 %), задовільно – 5 % (у 2012 р. – 0 %), добре – 49 % (у 2012 р. – 44 %), відмінно – 46 % (у 2012 р. – 53 %), не змогли відповісти – 0 % (у 2012 р. – 0 %). Під час опитування у 2013 році питання на подібну тему звучало наступним чином: «Чи задовольняє Вас наявна на стендах інформація?», на яке 90 % громадян відповіло «так», «ні» - 0, «важко сказати» - 10 %.

Вбачається, що число опитаних громадян-відвідувачів, які незадовільно оцінюють повноту, якість та доступність інформації у суді коливається у межах статистичної похибки, а загальне число тих, хто позитивно сприймає інформаційну діяльність суду, за результатами опитувань 2012 і 2014 рр. є незмінним і складає 97 %.

Такі високі результати можуть свідчити про знаходження відклику у громадян діяльності суду із створення максимальних умов для доведення до спільноти усієї повноти інформації, пов’язаної зі здійсненням правосуддя, що проявляється у наповненні інформаційних стендів, наявності зразків документів, порядку сплати судового збору, інформації щодо місця та часу проведення судових засідань, функціонування сторінки суду в мережі Інтернет тощо.

Стосовно оцінки ефективності організації роботи суду встановлено наступне: 9 % опитаних оцінили на «незадовільно» (у 2012 р. – 7 %, у 2013 р. – 0 %), 14 % респондентів поставили оцінку «задовільно» (у 2012 р. – 7 %, у 2013 р. – 7 %), 38 % опитаних оцінили «добре» (у 2012 р. – 47 %, у 2013 р. – 53 %), 39 % респондентів оцінили на «відмінно» (у 2012 р. – 40 %, у 2013 р. – 37 %), не змогли відповісти – 0 % (у 2012 р. – 0 %, у 2013 р. – 3 %).

На запитання: «Чи можете Ви сказати, що суд при розгляді Вашої справи є незалежним та неупередженим ?», отримані наступні результати:

- 14 % респондентів відповіли «ні» (у 2012 р. – 7 %, у 2013 р. – 3 %);
- 10 % опитаних відповіли «скоріше ні» (у 2012 р. – 7 %, у 2013 р. – 2 %);
- 28 % громадян відповіли «скоріше так» (у 2012 р. – 13 %, у 2013 р. – 30 %);
- 41 % респондентів відповіли «так» (у 2012 р. – 64 %, у 2013 р. – 57 %);
- 8 % опитаних відповіли «важко сказати» (у 2012 р. – 8 %, у 2013 р. – 9 %).

Аналізуючи відповіді на вищезазначене запитання, слід насамперед відзначити значне збільшення у цьому році кількості респондентів, які вважають, що суд при вирішенні їх справ не є незалежним та неупередженим (до 14 %) порівняно з 2012 і 2013 роками, а також значну загальну кількість опитаних, які в той чи іншій мірі схильні до цього твердження (24 %). Можна припустити, що дані результати є відображенням як особистого досвіду респондентів, так і загальнонаціональної тенденції до зменшення довіри збоку суспільства до всіх державних органів в Україні, у тому числі і до судової влади. У той же час загальні 69 % голосів тих, хто вважає, що суд при розгляді справ є незалежним та неупередженим, в умовах нівелювання авторитету органів державної влади і місцевого самоврядування можна вважати досить високим показником.

Опрацювавши відповіді респондентів на питання: «Чи можете Ви сказати, що судді ставляться до відвідувачів суду (сторін по справі) коректно та ввічливо?», отримали такі результати:

- 1 % громадян відповіли «ні» (у 2012 р. – 4 %, у 2013 р. – 0 %);
- 5 % опитаних відповіли «скоріше ні» (у 2012 р. – 0 %, у 2013 р. – 1 %);
- 18 % респондентів відповіли «скоріше так» (у 2012 р. – 11 %, у 2013 р. – 24 %);
- 72 % громадян-відвідувачів суду відповіли «так» (у 2012 р. – 82 %, у 2013 р. – 76 %);
- 4 % опитаних відповіли «важко сказати» (у 2012 р. – 2 %, у 2013 р. – 0 %).

На запитання: «Чи можете Ви сказати, що працівники апарату суду ставляться до відвідувачів суду коректно та ввічливо?», громадян відповіли наступним чином:

- 0 % респондентів відповіли «ні» (у 2012 р. – 0 %, у 2013 р. – 0 %);
- 0 % опитаних відповіли «скоріше ні» (у 2012 р. – 0 %, у 2013 р. – 3 %);
- 14 % громадян відповіли «скоріше так» (у 2012 р. – 4 %, у 2013 р. – 13 %);
- 82 % респондентів відповіли «так» (у 2012 р. – 96 %, у 2013 р. – 84 %);
- 4 % опитаних відповіли «важко сказати» (у 2012 р. – 0 %, у 2013 р. – 0 %).

Також у цьому році до анкети було включено шість питань, які раніше не запитувалися Херсонським окружним адміністративним судом. Після обробки анкет були встановлені наступні результати.

На питання: «Чи можете Ви сказати, що судді та працівники суду однаково (без упереджень) ставляться до чоловіків та жінок (сторін по справі, свідків тощо)?», респонденти відповіли так:

- 0 % - «ні»;
- 0 % - «скоріше ні»;
- 11 % - «скоріше так»;
- 88 % - «так»;
- 1 % - «важко сказати».

Таким чином, звертає на себе увагу думка громадян-відвідувачів суду (99 % респондентів при відсутності жодного протилежного твердження) про те, що працівниками Херсонського окружного адміністративного суду дотримання принципу гендерної рівності.

Опрацювавши відповіді респондентів на питання: «Оцініть, будь ласка, ефективність виконання суддями своїх функціональних обов’язків (дотримання процедур відкриття провадження у справі, забезпечення доказів, забезпечення позову)?», отримали такі результати:

- 4 % - «ні»;
- 5 % - «скоріше ні»;
- 20 % - «скоріше так»;
- 65 % - «так»;
- 5 % - «важко сказати».

На питання: «Чи можете Ви сказати, що у Вашій справі суд прийняв (прийме) справедливе рішення?», респонденти відповіли так:

- 8 % - «ні»;
- 4 % - «скоріше ні»;
- 26 % - «скоріше так»;
- 54 % - «так»;
- 9 % - «важко сказати».

На запитання: «Чи відомі Вам факти корупційних дій та хабарництва суддів та працівників суду?», громадян відповіли наступним чином:

- 20 % респондентів зазначили «так»;
- 80 % опитаних відповіли «ні».

На питання: «Чи довіряєте Ви суду, в якому розглядається Ваша справа?», респонденти відповіли так:
- 7 % - «ні»;
- 5 % - «скоріше ні»;
- 26 % - «скоріше так»;
- 57 % - «так»;
- 5 % - «важко сказати».

Опрацювавши відповіді респондентів на питання: «Чи довіряєте Ви взагалі судовій владі України?», отримали такі результати:

- 14 % респондентів відповіли «ні»;
- 12 % опитаних зазначили «скоріше ні»;
- 31 % громадян відповіли «скоріше так»;
- 27 % респондентів відповіли «так»;
- 16 % опитаних зазначили «важко сказати».

Виходячи із вищенаведеного, слід відзначити високий результат позитивних відповідей на запитання про ефективність виконання суддями своїх функціональних обов’язків (85 % респондентів), прийняття справедливого рішення по справі (80 % респондентів), довіру до суду (83 % респондентів), а також про довіру взагалі судовій владі України (58 % опитаних).

Отримані результати обробки анкет, на нашу думку, свідчать про те, що ступінь доступності, відкритості та прозорості діяльності Херсонського окружного адміністративного суду є високою, що і знайшло своє відображення у відповідях громадян.
Довіру людей до суду формують чимало факторів, - це в першу чергу професійність суддів, коректність, ввічливість та шанобливе ставлення працівників апарату суду до відвідувачів, це зручність умов перебування людей у суді, повнота і доступність інформації, у тому числі якість та швидкість обслуговування відвідувачів суду, що в цілому складає належний рівень організації роботи суду.

Треба зазначити, що працівники Херсонського окружного адміністративного суду своєю щоденною працею зберігають мир, суспільну злагоду, а також наполегливо працюють над забезпеченням доступності громадян до правосуддя.

На нашу думку, проведення подібних заходів безумовно сприяє підвищенню авторитету судової влади, рівня правосуддя та авторитету суду взагалі.
Ми дуже вдячні всім, хто прийняв участь в опитуванні. Результати анкетування обов’язково будуть враховані в подальшій організації роботи Херсонського окружного адміністративного суду.